21 maart, Internationale dag van de slaap


Slapen is van levensbelang. Slecht slapen maakt ons ambetant, onrustig, prikkelbaar en kan op termijn onze gezondheid - en die van andere - schade toebrengen.


Jaarlijks onderzoeken we in het slaaplabo van CEPOS vele mensen die klachten hebben over hun slaap. Deze variëren van moeilijkheden met inslapen, doorslapen, te vroeg ontwaken, nachtmerries, slaapwandelen, snurken, ademhalingsstops, onrust in de benen,…
Omdat het op 21 maart internationale dag van de slaap is, lijkt het ons een goed moment om een aantal misverstanden over slaap, die we regelmatig horen, te bundelen.
Hieronder komen er enkele:


Hoe meer je slaapt, hoe beter je bent uitgerust.
Klopt niet. Het aantal uren slaap dat iemand nodigt heeft, wisselt van persoon tot persoon. Wanneer je te lang in bed blijft liggen en consequent te lang "slaapt" kan je slaap-waakritme op termijn ontregeld worden. Dit heeft meestal een effect op het doorslapen en de kwaliteit van de slaap, waardoor je uiteindelijk meer moe bent ook al lig je lang in bed. Goed slapen heeft dus niet alleen met kwantiteit, maar ook met de kwaliteit te maken.


Ik lig heel de nacht te snurken dus ik heb geen slaapprobleem, het is mijn partner die een probleem heeft, want zij/hij kan er niet van slapen.
Het is niet omdat je snurkt dat je sowieso goed slaapt. Een aantal snurkers doet ook apneus. Dit zijn korte periodes waarop je stopt met ademhalen en wat ten koste gaat van de kwaliteit van de slaap. Snurkers hebben vaak de indruk dat ze goed slapen, maar slapen in feite te licht waardoor ze zich op termijn vermoeid kunnen voelen.


Als je met slaappillen begint, geraak je er nooit meer vanaf.
Klopt niet (helemaal). Slaapmedicatie heeft meestal slechts gedurende een korte periode het gewenste effect. Vaak wordt het aantal pilletjes opgedreven of wordt er na verloop van tijd een combinatie van medicatie aangeboden. Slaapmedicatie afbouwen en stoppen gebeurt niet vanzelf maar mits de juiste motivatie en begeleiding is er zeer veel mogelijk.


Een paar borrels voor het slapengaan bevordert de nachtrust!
Klopt niet. Een enkel glaasje (1) kan meestal geen kwaad omdat het een gevoel van ontspanning en relaxatie kan geven. Wanneer iemand meer gaat drinken, heeft dit vaak het omgekeerde effect. Men gaat onrustiger slapen en men wordt meer wakker 's nachts. Soms kan 1 glas al genoeg zijn om te beginnen snurken.


Ik ga ten laatste om 22u slapen want de uren voor middernacht tellen dubbel.
Klopt niet. Slapen gebeurt in fasen die telkens terugkomen. De eerste uren van de nacht bestaan voor een groot gedeelte uit diepe slaap. In het 2de deel van de nacht is de slaap lichter en is er meer droomslaap. Het tijdstip waarop je gaat slapen is in verhouding dus minder van belang.


Dit is een greep uit de misverstanden die leven m.b.t. slapen. Als u na het lezen van dit artikel vragen hebt over uw slaap, als u slecht slaapt en/of zich vermoeid voelt overdag, als u zich zorgen maakt om uw snurkende bedpartner…, kan u contact opnemen met CEPOS slaaplabo.
Dit kan tijdens de kantooruren op 015/30.45.45.